Etichete

, , ,


IMG_6543În anul 1926, Regele Ferdinand I comandă societăţii italiene Ernesto Breda din Milano un tren oficial pentru Casa Regală a României, în iunie 1928, la un an de la moartea Regelui Ferdinand I, trenul (locomotiva şi vagoanele) intră în serviciul Casei Regale.

Trenul Regal este alcătuit din: vagon sufragerie (24 locuri la masă, 12 locuri în fumoar şi 4 locuri pe fotolii); vagon dormitor regal (două cabine – 4 locuri -, grup sanitar cu cadă); vagon dormitor pentru însoțitori (două cabine cu paturi duble şi grup sanitar cu cadă – 4 locuri – şi două cabine cu paturi suprapuse – 4 locuri); vagon dormitor clasa l-a (6 cabine cu pat şi lavoar individual – 6 locuri); vagon dormitor clasa a II-a (8 cabine cu două locuri -16 locuri – cu lavoar individual în fiecare cabină).

Pentru realizarea mobilierului şi lambriurilor a fost folosit furnir de trandafir, mahon şi nuc, pielea de Cordoba a fost utilizată la realizarea scaunelor şi fotoliilor, corpurile de iluminat, dar şi oglinzile din salonul regal au fost realizate din sticlă de Murano şi cristal de Boemia, iar statuetele, vazele şi scrumierele „provin” din alabastru de Grecia.

IMG_6977

În anul 1940, folosind Trenul Regal, Regele Carol al ll-lea şi Principele Mihai I ajung la Chișinău, unde petrec sărbătoarea Bobotezei alături de trupele şi populaţia românească din Basarabia. Pe 6 septembrie 1940, Regele Carol al ll-lea, după ce a abdicat, a părăsit ţara cu Trenul Regal care, la ordinul lui Ion Antonescu, a fost protejat de santinele militare. IMG_6680Pe 4 ianuarie 1948, Regele Mihai I de România părăseşte teritoriul României, după abdicarea din 30 decembrie 1947, folosind acelaşi Tren Regal.

În 1955, în vagonul salon, s-au purtat discuţiile cu privire la plecarea trupelor sovietice din România între Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Nikita Hrușciov, pe timpul unei călătorii pe care au făcut-o în nordul Transilvaniei, la o vânătoare oficială. în 1956, trupele sovietice părăsesc ţara noastră.

IMG_6681Pe 3 august 1975, preşedintele SUA, Gerald Ford şi secretarul de stat Henry Kissinger au călătorit împreună cu Nicolae Ceauşescu în Trenul Regal, cunoscut în acea perioadă ca fiind tren prezidențial, de la Bucureşti la Sinaia. în aceiași zi, la Castelul Peleș, s-a hotărât acordarea „Clauzei Națiunii celei mai Favorizate” pen¬tru Româna. Tot cu acelaşi tren, în octombrie 1976, Nicolae Ceauşescu a călătorit împreună cu Todor Jivkov, în noiembrie 1976 – cu Leonid Brejnev, iar în februarie 1977 – cu losip Broz Tito. în perioada 1948-1977, Trenul Regal avea statut de tren prezidențial. în 1977, el este înlocuit de o nouă garnitură construită la Fabrica de Vagoane Arad.IMG_7013

Acum, Trenul Regal este folosit de Familia Regală a României, dar poate fi închiriat pentru diferite evenimente, turnări de filme sau chiar în scopuri turistice.IMG_6542

Trenul Regal se află garat în Remiza CFR Mogoșoaia, într-un hangar special, unde i se asigură condiţii optime de conservare.

Mihai VASILE – text publicat în revista România pitorească nr. 1 (480) / 2015

Anunțuri